Od 1999 roku prezes Zarządu Symposium Cracoviense – firmy specjalizującej się w organizacji i obsłudze kongresów, konferencji, szkoleń, wystaw i imprez promocyjnych. Obecnie pełni funkcję prezesa Zarządu Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce oraz prezesa Krakowskiej Izby Turystyki.

Event marketing to narzędzie wspierające sprzedaż, adresowane do określonej i precyzyjnie dobranej grupy odbiorców i, co najważniejsze, bardzo efektywne. Event inspiruje zarówno pracowników firmy, jak i jego uczestników do tworzenia nowych i niezależnych treści, publikowanych w różnych kanałach przekazu. Rodzaj eventu zależy od tego, jaki przekaz chcemy skierować i do jakiej grupy odbiorców. Rozróżnić można trzy rodzaje eventów – oparte na wiedzy, produkcie i motywacji.

Pierwsza grupa eventów, oparta na wiedzy, to kongresy, konferencje i wszelkiego rodzaju spotkania, polegające na wymianie doświadczeń i rozpowszechnianiu wiedzy na temat osiągnięć naukowych i gospodarczych. Firmy najczęściej wykupują powierzchnię wystawową i reklamę w programie kongresu do promocji swoich produktów, ale najbardziej pożądaną formą współpracy z organizatorem kongresu jest udział firmy w programie merytorycznym wydarzenia. Dlatego też firmy często poprzez swoich przedstawicieli czy uznanych naukowców w danej dziedzinie przedstawiają swoje osiągnięcia i doświadczenia podczas sesji kongresowych, tym samym promując i uwiarygadniając swoją markę. Wystąpienia w formie artykułów publikowane są zazwyczaj w materiałach pokongresowych, z których uczestnicy kongresu wielokrotnie korzystają w pracy zawodowej. Jest to znakomita okazja do przedstawienia swoich najnowszych i innowacyjnych produktów przed gronem specjalistów w danej dziedzinie, którzy mogą stać się ambasadorami marki.
Druga grupa eventów to wydarzenia promujące konkretny produkt czy markę. Mieszczą się w niej takie wydarzenia, jak imprezy kulturalne sponsorowane przez właścicieli marki, premiery produktów czy wydarzenia firmowe. Znakomitym przykładem imprezy muzycznej wykreowanej przez Grupę Żywiec jest „Męskie granie” – coroczny cykl eventów z udziałem gwiazd polskiej sceny muzycznej, odbywających się w kilku miastach w miesiącach letnich, promujących markę Żywiec. To wydarzenie ma inspirować uczestników do umieszczania treści i zdjęć szczególnie na portalach społecznościowych. „Męskie granie” ma na Facebooku 191 tys. fanów, Open’er Festival z promowaną tu marką Orange ma 217 tys. fanów. Dla porównania: tylko cztery gwiazdy polskiej estrady i mediów mają na Facebooku więcej niż milion fanów, a tylko około dziesięciu osób z show-biznesu powyżej 200 tys. fanów.

Agencje eventowe (…) oferują firmom i organizacjom narzędzia pozwalające na zmierzenie efektywności danego programu, sprawdzenie efektu biznesowego, wizerunkowego, merytorycznego, jak i zwrotu z inwestycji.

Wiele firm, szczególnie z branży motoryzacyjnej i elektronicznej, organizuje ekskluzywne premiery produktów. Nowe modele samochodów czy smartfonów i tabletów prezentowane są na uroczystych galach z udziałem celebrytów, z bardzo atrakcyjnym programem artystycznym. Zaproszenie na premierę produktu otrzymują dziennikarze branżowi, lojalni klienci, osoby opiniotwórcze, które będą ambasadorami marki i będą tworzyć i publikować treści rekomendujące nowy produkt z perspektywy użytkownika, a nie producenta, co konsumenci bardzo cenią.
Wydarzenia firmowe to najczęściej eventy z okazji jubileuszu firmy. Mogą to być z jednej strony gale, a z drugiej pikniki, w których biorą udział pracownicy i partnerzy firmy. Jest to okazja do prezentacji dotychczasowych osiągnięć, pochwalenia się odpowiedzialnością w biznesie czy uhonorowania najbardziej zasłużonych pracowników. Obchodzenie jubileuszów firmy wraz z pracownikami i partnerami zacieśnia więzi z firmą, ale też inspiruje uczestników do tworzenia i przekazywania różnych osobistych treści o firmie i jej działalności.
Trzecia grupa eventów to imprezy motywacyjne, które służą głównie wsparciu działań sprzedażowych firmy, i mogą być realizowane w kraju, jak i za granicą, a ich efektem jest motywacja i integracja wybranej grupy docelowej. Muszą to być wyjątkowe wydarzenia, niedostępne dla zwykłych turystów, albo ekskluzywne, tak żeby uczestnicy poczuli, że są wyróżnieni, co w konsekwencji jeszcze bardziej ich zmotywuje do promocji marki i zwiększenia sprzedaży jej produktów. Najczęściej są to podróże do egzotycznych krajów lub wyjątkowych miejsc na świecie, połączone z działaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Ale są też wyjątki, jak Noble Night, bardzo ekskluzywna kolacja, połączona z konkursem kulinarnym, organizowana corocznie przez Noble Bank dla najlepszych klientów oraz pracowników sprzedaży i marketingu. W konkursie biorą udział szefowie kuchni najlepszych restauracji w Polsce, a wyboru dokonują uczestnicy gali, którzy w czasie kolacji mają możliwość degustacji wszystkich dań, przygotowywanych w konkursie. Dzięki takim działaniom wszyscy klienci banku, uczestniczący w gali, stają się ambasadorami Noble Banku, rekomendując jego produkty za pomocą różnych kanałów przekazu.
Agencje eventowe wraz z przygotowaniem i realizacją eventu oferują firmom i organizacjom narzędzia pozwalające na zmierzenie efektywności danego programu, sprawdzenie efektu biznesowego, wizerunkowego, merytorycznego, jak i zwrotu z inwestycji. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że dobrze dobrany do założonych celów program eventu jest kluczowy do osiągnięcia wysokiej efektywności wydarzenia.
Organizatorzy eventów odchodzą od tradycyjnych reklam na korzyść content marketingu. Przy okazji kongresów, oprócz tradycyjnego programu wydarzenia, często wydawane są publikacje naukowe i firmy, prowadzące projekty badawcze we współpracy z ośrodkami naukowymi, mogą opublikować artykuły merytoryczne. Czasami podczas kongresu wydawane są codzienne gazetki kongresowe, w których też publikuje się w większości artykuły merytoryczne. Przy organizacji premier produktów uczestnicy, oprócz opisu tego produktu w formie folderu, otrzymują materiały, w których publikowane są wypowiedzi uznanych autorytetów i modnych celebrytów, co uwiarygadnia markę i nowy produkt. Często na eventy zapraszani są dziennikarze mediów branżowych i ogólnych, po to, aby przekaz z eventu został jak najszerzej opublikowany, i to z punktu widzenia osoby niezależnej. Ale w zdecydowanej większości eventy organizuje się po to, aby sami ich uczestnicy publikowali w internecie i mediach społecznościowych swoje treści i zdjęcia. Dzięki narzędziom monitorowania internetu i social mediów organizatorzy eventu mogą poznać opinie nt. marki czy branży, a materiał taki jest bezcenny w kształtowaniu wizerunku marki.

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>