Project Manager Magazynu „Eurostudent” i koordynator projektu HR dla studentów i absolwentów: „Praktyki, Staże, Praca”. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, PR-u i dziennikarstwa. Jej pasją jest pisanie – zabawa słowem, psychologia biznesu. Inspiracją – podróże: ciekawe miejsca i niezwykli ludzie.

Dzisiaj pracodawcy poszukują utalentowanych i elastycznych pracowników*, potrafiących efektywnie się komunikować, znających języki, otwartych na uczenie się i rozwój**. Jak rekrutować właśnie takie osoby? W jaki sposób prezentować się jako najlepszy pracodawca? Czy inicjatywy, podejmowane przez działy HR, mają szersze znaczenie dla firmy?

Pracownik to też klient

Sama reklama layoutowa i ogłoszenia w serwisach internetowych nie wystarczą. Konieczne są szersze działania – realizacja strategii employerbrandingowej, dzięki której buduje się pozycję firmy na rynku, nie tylko jako pracodawcy, ale także w szerszym kontekście. Opinia pracowników o firmie, zwłaszcza w czasach internetu, kiedy informacje bardzo szybko się rozprzestrzeniają, ma ogromne znaczenie. Pracownicy obecni i potencjalni to przecież także konsumenci, a zaufanie do firmy przenosi się na zaufanie do jej produktów i usług.
Aby realizować skuteczną strategię employer-
brandingową, konieczne są treści, czyli content marketing. Jak zatem je tworzyć, aby komunikacja była nie tylko możliwa, ale efektywna i skuteczna? Taka, dzięki której pracodawca wzbudzi zainteresowanie karierą w swojej firmie u tych kandydatów, którzy spełniają oczekiwania. W jaki sposób wyłowić talenty i sprawić, aby najlepsi aplikowali do danej firmy, a następnie zostali w niej na dłużej? Jak budować wizerunek firmy, jako tej, która tworzy pożądane miejsca pracy?

Treści potrzebne od zaraz

Dzisiejszy rozwój technologii sprawił, że pracodawcy mają do dyspozycji coraz więcej kanałów komunikacji z wybraną grupą docelową – kanałów wymagających treści. Prześledźmy możliwości na przykładzie komunikacji do młodych ludzi: studentów czy też absolwentów. To grupa osób, wchodzących na rynek pracy, do której pracodawcy (oprócz specjalistów) często kierują ogłoszenia dotyczące praktyk, stażu, pracy. Wśród tej grupy szukają talentów, dla młodych ludzi.

Magazyn Eurostudent

Karierowy, ogólnopolski, bezpłatny miesięcznik dla studentów; ukazuje się od 1995 r. w nakładzie 100 tys. egzemplarzy (Związek Kontroli Dystrybucji Prasy), dostępny jest na 136 uczelniach w Polsce, w 25 największych miastach akademickich. Zajmuje 1. miejsce wśród pism studenckich wg badań czytelnictwa prasy studenckiej, prowadzonych przez Millward Brown SMG/KRC. Wydanie papierowe wzbogacone jest o aplikację Layar (filmy zaszyte w reklamie prasowej), a także wersję on-line w formie e-wydania na portalu
www.eurostudent.pl

Jednym z kanałów dotarcia są studenckie magazyny, kolportowane na uczelniach – wersje papierowe, z możliwością zaszycia dodatkowych treści w technologii layar, możliwych do odczytania, obejrzenia po zeskanowaniu strony smartfonem; z rozbudowanymi wersjami online w formie e-wydania, magazyny dostępne również na tablety, smartfony. W studenckiej prasie, oprócz zamieszczania reklam i ogłoszeń, coraz częściej pojawiają się reportaże z ciekawych akcji dla studentów, wywiady z ekspertami z działów HR, poradniki z dołączonymi filmami na temat rekrutacji, linki do porad, jakich błędów unikać podczas przygotowywania dokumentów aplikacyjnych.
Portale studenckie – to także, oprócz standardowych form reklamy, np. w postaci baneru, możliwość, a nawet konieczność publikacji ciekawych treści dla studentów w formie poradników, także takich do ściągnięcia jako PDF, filmów, instruujących, w jaki sposób przygotować się np. do testów rekrutacyjnych, quizów, sprawdzających poziom umiejętności językowych. To szansa na przekazanie firmowych informacji w formie postów w mniej formalny sposób, oddanie głosu pracownikom. Organizowanie eventów na uczelniach czy też obecność na targach pracy także wymagają treści promujących obecność na danym wydarzeniu, czy też ciekawych materiałów, np. w formie magazynu prasowego o tematyce karierowej.

Interesujący magazyn

Jednak, aby móc się komunikować i zainteresować naszym przekazem potencjalnych kandydatów, nie wystarczy wykorzystanie powyższych kanałów i obecność jakichkolwiek treści. Powinny one spełniać kilka ważnych kryteriów. Przede wszystkim content nie może być komunikatem, kierowanym do wszystkich, musi być przygotowany dla danej grupy odbiorców. W zależności od wybranej grupy różna będzie tematyka oraz odpowiedni język i eksperci. Takim rodzajem contentu, który zainteresuje osobę szukającą pracy, jest niekonwencjonalna prezentacja firmy, np. w formie reportażu, pokazującego pasje pracowników i wsparcie dla ich rozwoju, fotoreportaż z możliwości odpoczynku w firmie – prezentacja stref relaksu czy też pokazanie ciekawych eventów integracyjnych dla pracowników, rozmowy, wywiady z pracownikami – pozwalające poznać firmę, pracę, wykonywane zadania od strony praktycznej. Tak przygotowane treści warto zaprezentować w ciekawej i atrakcyjnej dla odbiorcy formie, np. magazynu papierowego czy też wersji elektronicznej, do ściągnięcia na smartfona. Magazyn daje wiele możliwości przekazania ciekawych treści w formie niereklamowej – sprofilowanych pod odbiorcę. Takie pismo, z przygotowanym contentem dla konkretnej grupy odbiorców, na pewno zainteresuje wybraną przez pracodawcę grupę docelową. Budowanie odpowiedniego przekazu, sprofilowanego na daną grupę odbiorców, daje możliwość zbudowania wizerunku oczekiwanego pracodawcy, a to przyciąga najlepszych. Taki magazyn jest szczególnie przydatny podczas spotkań osobistych z daną grupą odbiorców na dniach otwartych, eventach na uczelniach, targach pracy. Ułatwia przekazywanie treści i wzbudza zainteresowanie, a jego wydawca (dział HR) ma sto procent kontroli nad całą jego treścią.

To tylko wybrane przykłady, w jaki sposób marketing treści można wykorzystać w employer brandingu. Skuteczna komunikacja z daną grupą osób to gwarancja sukcesu w postaci opinii solidnego i atrakcyjnego pracodawcy, u którego chcą pracować najlepsi. To sposób na wzmocnienie pozycji na rynku.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>